דף הבית » מידע מקצועי » הכל על פסיכולוגיה של אמונות טפלות

הכל על פסיכולוגיה של אמונות טפלות

אמונה תפלה פסיכולוגיה

פסיכולוגיה של אמונות טפלות היא המחקר של האופן שבו בני אדם משתמשים בחשיבה קסומה כדי להסביר תופעות. זהו חלק מהפסיכולוגיה העוסק בדרכים שבהן אנשים מנסים לשלוט בסביבה ובאירועים שלהם על ידי הבאתם לשליטתם.

פסיכולוגים רבים מאמינים שאמונות טפלות הן סוג של מנגנון התמודדות המסייע לאנשים להתמודד עם מתח וחרדה. הם יכולים לעזור לנו ליצור סדר מתוך כאוס, לספק נחמה מאי-ודאות ואי-ודאות ולעזור לנו למצוא משמעות לחיינו.

ישנן אמונות טפלות רבות בעולם, אך אין ראיות קונקרטיות לכך שאף אחת מהן אכן עובדת. אנשים רבים מאמינים שאם הם יעשו משהו בדרך מסוימת, הם יקבלו מזל טוב. אחרים מאמינים שאם הם יעשו משהו רע, מזל רע יגיע אליהם.

פסיכולוגיית האמונות הטפלות היא מחקר של איך אנשים משתמשים באמונות תפלות כדי להבין את העולם ואת החוויות שלהם. זה לא קשור רק למה שאנחנו חושבים שיכול לקרות ואיך אנחנו מגיבים לזה אם זה יקרה – אלא גם למה אנחנו חושבים שדברים מסוימים עשויים לקרות ומדוע הדברים האלה חייבים להיעשות בצורה מסוימת, אחרת מזל רע יבוא בעקבותיו.

אמונות טפלות אינן רק בלתי מזיקות, הן למעשה מזיקות לבריאות הנפשית שלנו. הם עלולים לגרום לחרדה ומתח, שעלולים להוביל לדיכאון או להפרעות נפשיות אחרות כגון OCD או PTSD.

פסיכולוגיית האמונות הטפלות היא תיאוריה שמסבירה את האופן שבו בני אדם תופסים, חושבים ומגיבים לאירועים. הוא הוצע לראשונה על ידי האנתרופולוג ברוניסלב מלינובסקי בשנת 1922. התיאוריה קובעת שלבני אדם יש צורך מולד לסדר בחייהם ומייחסים משמעות על טבעית לכל אירוע כדי לשמור עליו.

ארבעת ההיבטים העיקריים של תיאוריה זו הם:

1) ידע על טבעי: אנשים מאמינים שהם מסוגלים לדעת כל הדברים באמצעים על טבעיים; 2) כוח על טבעי: אנשים מאמינים שהם יכולים להיות חזקים באמצעים על טבעיים; 3) חשיבה קסומה: אנשים מאמינים שהם יכולים לשנות או לשלוט בגורלם באמצעים קסומים; 4) טקסים קסמים: אנשים מבצעים טקסים קסומים כמו תפילה או מדיטציה על מנת להשיג את ההשפעות הרצויות.

הוויכוח על היתרונות והנזקים של אמונות טפלות יימשך עוד שנים רבות ככל שייערך מחקר נוסף בנושא זה.

ידע על טבעי

ידע על טבעי הוא סוג של ידע שאינו מבוסס על העדויות המדעיות. זה נמצא בדרך כלל בטקסטים ובמיתוסים דתיים.

ניתן לחלק את הידע העל טבעי לשתי קטגוריות, תיאולוגית ומיתולוגית. הקטגוריה הראשונה כוללת מושגים כמו אלוהים והעולם הבא, ואילו הקטגוריה השנייה כוללת פולקלור ואמונות טפלות על טבע, בעלי חיים, צמחים ומחלות.

הידע העל טבעי שימש אנשים שונים בדרכים שונות לאורך ההיסטוריה. הוא שימש כדי להנחות אנשים בהחלטות שלהם או כדי להבין את העולם שבו הם חיים. במקרים מסוימים הוא שימש כדי להסביר תופעות טבע שאין להן הסבר מדעי או שהוא שימש ככלי למטרות בידור כמו אימה סרטים או רומנים.

המושג ידע על טבעי קיים כבר זמן רב. בימי קדם, בני אדם נהגו להאמין שיש כוח אלוהי ששולט בכל דבר בחייהם. הם יתפללו לכוח הזה ויבקשו הדרכה בתהליך קבלת ההחלטות שלהם. יום, איננו צריכים לסמוך על הכוח האלוהי כי יש לנו גישה למידע וטכנולוגיה שיכולים לעזור לנו להבין מה קורה בחיינו. אנו מסוגלים להשתמש במדע ובטכנולוגיה כדי להסתכל אל העתיד שלנו ולקבל החלטות מושכלות על סמך תחזיות או ניתוח נתונים.

כוח על טבעי

כוחות על טבעיים הם מושג שקיים כבר מאות שנים. לעתים קרובות מתייחסים אליהם ככוח האלים או כוח הקסם.

חשיבה קסומה

חשיבה קסומה היא תופעה שאנשים עוסקים בה כאשר הם מאמינים שיש קשר בין המחשבות והאירועים שלהם. לעתים קרובות אנשים חושבים על חשיבה קסומה כעל דרך חשיבה לא הגיונית ומסוכנת, אך ניתן להשתמש בה גם לשיפור מצבי הרוח, הפגת מתחים והגברת הפרודוקטיביות.

חשיבה קסומה קיימת כבר מאות שנים. כמה דוגמאות נפוצות כוללות אמונות דתיות, אמונות טפלות, שיטות קסם עממיות, פסאודו-מדע ואמונה בכוחות הנפש.

הנה כמה דוגמאות לחשיבה קסומה:

– “אני הולך לזכות בלוטו”

– “אני הולך לקנות את רכב החלומות שלי”

– “אני אתחיל לחיות את החיים הכי טובים שלי”

ניתן לראות בחשיבה קסומה מנגנון התמודדות עם מתח או חרדה. זה מספק לאנשים תקווה שמשהו טוב יקרה או שהם ירגישו טוב יותר אם הם יעשו משהו ספציפי כמו משאלה או אמירת תפילה. חשיבה קסומה יכולה גם לעזור לאנשים להתמודד עם חוויות טראומטיות בכך שהיא נותנת להם תקווה שהטראומה לא הייתה מתרחשת אילו היו עושים משהו שונה במהלך האירוע.

המטרה העיקרית של חשיבה קסומה היא להשיג אושר באמצעות רגשות חיוביים כמו שמחה או הכרת תודה ולא שליליים כמו עצב או כעס.

טקסים קסמים

טקסי קסם משמשים בתרבויות ובדתות שונות כדי לחולל שינוי, לספק הגנה או להדוף את הרוע. חלק מהטקסים הללו מגיעים מימי קדם וחלקם חדשים.

טקסי קסם הם צורה של טקס או תרגול שנועדו לעורר תגובה על טבעית או רוחנית.

טקסי הקסם משתנים מאוד במטרה, בתקופת זמן ובאזור גיאוגרפי. הם יכולים לשמש לריפוי, ניחוש, הגנה, נקמה, קסם אהבה וקללות.

כמה מטקסי הקסם המפורסמים ביותר כוללים:

– הנשיקה המשולשת (או הנשיקה המשולשת) – נשיקה שלוש פעמים על המצח

– לחיצת היד של שלום – לחיצת ידיים שלוש פעמים – ריקוד שלושת השלבים – ריקוד במעגל שלוש פעמים

דילוג לתוכן